Selecteer een pagina

Een paar jaar geleden zat ik met mijn gezin in het vliegtuig. Lang, een intercontinentale vlucht. Onze (nog jonge) dochters hadden hun eten eerst gehad en waren net klaar. De bemanning was nu druk doende de maaltijd uit te serveren aan alle passagiers.

Precies op het moment dat mijn lief en ik onze (warme) maaltijd geserveerd kregen, zei onze dochter; “Ik moet plassen”…. Timing is everything…

Een stewardess hoorde dit,  kwam naar onze dochter toe en vroeg haar of ze met haar mee wilde naar het toilet, zodat mama en papa lekker konden gaan eten. Wij waren aangenaam verrast en dankbaar. Onze dochter straalde, want ze “mocht met die mevrouw met de lippenstift en het mooie pakje mee!”

Deze stewardess had het op dat moment heel erg druk, maar haar collega zette een stapje harder. En onze dochter had een waanzinnige ervaring.

Geweldig als je als bedrijf op deze manier met je klanten omgaat. Dit verhaal heb ik nog aan veel van mijn vrienden verteld. Ik ben fan.

De paarse krokodil

Helaas zie je het in de praktijk ook vaak anders. We kennen allemaal het verhaal van de paarse krokodil. Van die zwembadmedewerker met ‘streepmond’ die zich verschuilt achter de procedures en een vriendelijke moeder (zijn klant!) een formulier laat invullen om de paarse krokodil te zoeken en terug te krijgen. De paarse krokodil die naast hem staat …

Hoe groot was het verschil geweest als hij die paarse krokodil simpelweg aan de dame overhandigd had?

Kom jij ook wel eens bedrijven tegen die hun bestaansrecht ontlenen aan regeltjes, verwachtingen van hun klant hebben, maar zelf geen stap harder lijken te willen lopen?

Jammer, want het kan zo simpel zijn!

We leven in een beleveniseconomie.  Merken zijn de verhalen die ons gemeenschappelijk doel binnen een bedrijf zijn én ons verbinden met onze klanten. De merkverhalen geven betekenis aan wat we doen en hoe we het doen. Daarbij geldt dat in de huidige beleveniseconomie je klant vooral de met je product of dienst geassocieerde beleving onthoudt.

Het verhaal van je merk bepaalt de beleving. Naar mijn overtuiging moet de beleving van je merk ook kloppen met de cultuur en operations, de processen. Als je weet waarom je doet wat je doet en wat je onderscheidt, geeft dat een extra lading aan de cultuur en uitvoering: bevlogenheid en trots.

Wat er binnen je bedrijf gebeurt, wordt aan de buitenkant gevóeld door je klant!

  • Hoe is het in jouw bedrijf?
  • Hebben jullie nog helder waarom jullie doen wat jullie doen, wat jullie roots zijn?
  • Is dat duidelijk beschreven in jullie verhaal?

Mensen worden niet geraakt door feiten, maar door dromen, door verhalen. Jullie verhaal is jullie gemeenschappelijk doel. Daarmee komt trots en betrokkenheid los. Als jullie manier van doen, jullie cultuur, hierop aansluit en je medewerkers ruimte en vertrouwen krijgen, in staat gesteld worden te excelleren; dán gebeurt er wat.

Dán ontstaat de Spark, gaat het (weer) stromen en komt enthousiasme, bevlogenheid en groei.

Het draait om beleving. En een beleving is een verhaal – zorg dat het een veel verteld, positief verhaal is.

Want als de merkbeleving kabbelt, maar niet sprankelt, mis je kansen, mogelijkheden, bevlogenheid en plezier om te groeien en bloeien – in alle opzichten! En dat raakt mij.

Merk jij dat ook bij jouw bedrijf de interne en externe merkbeleving verbeterd kan worden? Ben jij er aan toe het vuur weer aan te wakkeren? Ik adviseer en coach je graag over de kracht van merkbeleving en enthousiasme en help je groeien.

Because you can’t start a fire without a Spark!

Wil je weten hoe ik je kan helpen? Ga naar Advies & Coaching.

Of lees hoe je Kansen kunt creëren met een goed (merk)verhaal. Dit zijn mijn Inspiratienotities, die ik je met veel plezier mail.

We leven in een beleveniseconomie. Met gewoon goed werk of goede producten onderscheid je je als bedrijf niet meer. Jij weet dat. Je vóelt dat er meer zit in je merk en dat de merkbeleving aandacht behoeft, bij je klanten én je medewerkers. Maar hóe? Ik adviseer hoe je de kracht van merkbeleving en enthousiasme kunt benutten en help groeien. Het sprankelt weer!