Op deze pagina kun je mijn blogs lezen. Wil je voortaan graag mijn blogs ontvangen? Laat dan hier je naam en mailadres achter.

Persoonsgegevens

HOE ENTHOUSIASME DE WERELD VERANDERT

We maakten een reis door China.

In 6 gangen.

Dus niet een rijsttafel, met ik-weet-niet-hoeveel gerechten tegelijkertijd op tafel.

Nee: 6 gangen. Steeds weer heerlijke, bijzondere, prachtig gepresenteerde gerechtjes.

Onder leiding van onze ober. Eigenlijk: onze reisleider.

Hij vertelde bij elke gang over het gerecht. Uit welke regio van China het kwam, met welke tradities omgeven en met welke ingrediënten het bereid was. En dat deed hij goed!

Zijn enthousiasme was besmettelijk!

Hij nam ons mee op reis en vertelde zo beeldend en vol vuur en trots, dat het was alsof we daar waren. In die regio, bij de boer, op zijn land. In de keuken. En we roken de ingrediënten beter, leerden over de traditie waaruit het gerecht ontstaan was, de culturele waarde. En geloof me, dan ervaar je een gerecht anders; intenser.

Wat een beleving.

Deze quote is helemaal van toepassing:

A brand is defined by the customer’s experience. The experience is delivered by the employees.

Ik geloof dat plezier, enthousiasme en beleving, drivers zijn voor ontwikkeling, (zelf)vertrouwen, creativiteit, motivatie en groei. Sturen op enthousiasme heeft positieve impact op de manier waarop we met elkaar omgaan en vanzelfsprekend heeft dat weer grote consequenties voor de manier waarop we bedrijven inrichten en aansturen. Bedrijven die sturen op enthousiasme worden niet alleen succesvoller, maar ook klantgerichter en zullen zich maatschappelijk verantwoorder gedragen.

Daarom geloof ik dat als we enthousiasme en beleving als leidraad nemen, we allemaal een beetje positiever zijn. En de wereld weer een stukje beter wordt.

Dat wil jij toch ook?!

Weet je (nog) waar je enthousiast van wordt? Waarom je doet wat je doet en waarvan je gaat huppelen?

Because you can’t start a fire without a Spark!

Als adviseur en merkspecialist help ik ondernemers en leiders uit hun ‘stroperige-waan-van-de-dag-gevangenis’  en ben als het ware de aansteker van beleving en enthousiasme. Met inzet van concrete tools en mijn kennis van en liefde voor merken en mensen gaat het vuur weer branden en groeit het aantal interne en externe fans én de omzet.

Wil je weten hoe ik je kan helpen? Ga naar Advies & Coaching.

Of lees hoe je Kansen kunt creëren met een goed (merk)verhaal. Dit zijn mijn Inspiratienotities, die ik je met veel plezier mail.

We leven in een beleveniseconomie. Met gewoon goed werk of goede producten onderscheidt je je als bedrijf niet meer. Jij weet dat. Je vóelt dat er meer zit in je merk en dat de merkbeleving aandacht behoeft, bij je klanten én je medewerkers. Maar hóe? Ik adviseer hoe je de kracht van merkbeleving en enthousiasme kunt benutten en help groeien. Het sprankelt weer! 

ENTHOUSIASME – VAN ONSCHATBARE WAARDE VOOR JOUW BEDRIJF!

Ken je Ria?

Ria is fan van de Action. En hele grote fan, ze komt er dagelijks. En daarom is zij een Action-fanpagina op Facebook gestart en gebruikt deze om leuke dingen uit de winkel te laten zien en geeft ze knutseltips. Haar fanpagina is inmiddels uitgegroeid tot een heus platform met zo’n 355.000 (!) volgers. Dagelijks post zij een bericht en Ria heeft veel interactie met haar volgers; ze reageert persoonlijk op alle berichten en tips en bouwt een band met hen op.

Action heeft Ria en haar pagina vanaf het begin omarmd, ze is uitgegroeid tot boegbeeld voor Action. Ria wordt gefaciliteerd en gesponsord, maar blijft onafhankelijk. Wat begon als een geintje is inmiddels een onderdeel van de marketingplannen van Action. Want natuurlijk waardeert Action haar enthousiasme, ze is een ambassadeur!

Wat is het toch gaaf als mensen ergens waanzinnig enthousiast over zijn.

De positiviteit en energie die het met zich meebrengt is aanstekelijk. Daar ga ik echt van huppelen.

Bedrijven zijn altijd bezig risico’s te beperken, hebben hun focus op het voorkomen of oplossen van problemen. En natuurlijk is het nodig daar aandacht voor te hebben.

Toch vind ik het merkwaardig dat er zoveel energie gestoken wordt in probleemdenken, terwijl de kracht van enthousiasme waanzinnig groot is. Enthousiasme is niet moeilijk te vinden, je struikelt er bijna over. Als je er maar voor open staat…

Bedrijven die sturen op enthousiasme worden niet alleen succesvoller, maar ook klantgerichter.

Alleen al van dat gegeven word je toch vrolijk? Of zal ik zeggen: enthousiast?! Ik zeker!

Intern en extern enthousiasme kan veel (op)brengen. Een medewerker of klant die enthousiast is over jouw bedrijf en de bijbehorende merkbeleving, vertelt zijn verhaal. Doet ongevraagd aanbevelingen. En zo groeit het enthousiasme ook bij anderen. Ze zorgen voor ambassadeurs van jouw merk, bevlogen medewerkers, omzetgroei en helpen je je te onderscheiden.

Zoals Ralph Waldo Emerson het zei:

Nothing great was ever achieved without enthusiasm.

Ook, of misschien wel juist, voor enthousiasme geldt: wat je aandacht geeft groeit. Want het is besmettelijk.

Is er aandacht voor enthousiasme in jouw bedrijf?

Of is de routine er een beetje ingeslopen? Dat kan na verloop van tijd gebeuren, waardoor alles stroperiger wordt en de bevlogenheid en het enthousiasme wegsijpelen. De waan van de dag bepaalt, het gevoel van trots is minstens ‘stoffig’, de betrokkenheid van medewerkers brokkelt af en jullie gemeenschappelijke doel is niet (meer) helder.

Toch vóel je dat er meer zit in je merk, dat de merkbeleving aandacht behoeft, bij je medewerkers én klanten. Je wilt toch niet op deze manier doorgaan? Dat kun je je niet veroorloven, we leven in een beleveniseconomie. Je hebt meer nodig dan een goed product om je te onderscheiden.

Wat je nodig hebt is een herijking van het gemeenschappelijke doel. Waar werd je oorspronkelijk zo enthousiast van en begon het allemaal mee, waarom doe je wat je doet. En voor en met wie. Dat is het begin van het hernieuwde enthousiasme.

Ben jij er aan toe het vuur weer aan te wakkeren? Ik adviseer en coach je graag over de kracht van merkbeleving en enthousiasme en help je groeien.

Because you can’t start a fire without a Spark!

Wil je weten hoe ik je kan helpen? Ga naar Advies & Coaching.

Of lees hoe je Kansen kunt creëren met een goed (merk)verhaal. Dit zijn mijn Inspiratienotities, die ik je met veel plezier mail.

We leven in een beleveniseconomie. Met gewoon goed werk of goede producten onderscheid je je als bedrijf niet meer. Jij weet dat. Je vóelt dat er meer zit in je merk en dat de merkbeleving aandacht behoeft, bij je klanten én je medewerkers. Maar hóe? Ik adviseer hoe je de kracht van merkbeleving en enthousiasme kunt benutten en help groeien. Het sprankelt weer! 

WAAROM (MERK)BELEVING ZO BELANGRIJK IS

Een paar jaar geleden zat ik met mijn gezin in het vliegtuig. Lang, een intercontinentale vlucht. Onze (nog jonge) dochters hadden hun eten eerst gehad en waren net klaar. De bemanning was nu druk doende de maaltijd uit te serveren aan alle passagiers.

Precies op het moment dat mijn lief en ik onze (warme) maaltijd geserveerd kregen, zei onze dochter; “Ik moet plassen”…. Timing is everything…

Een stewardess hoorde dit,  kwam naar onze dochter toe en vroeg haar of ze met haar mee wilde naar het toilet, zodat mama en papa lekker konden gaan eten. Wij waren aangenaam verrast en dankbaar. Onze dochter straalde, want ze “mocht met die mevrouw met de lippenstift en het mooie pakje mee!”

Deze stewardess had het op dat moment heel erg druk, maar haar collega zette een stapje harder. En onze dochter had een waanzinnige ervaring.

Geweldig als je als bedrijf op deze manier met je klanten omgaat. Dit verhaal heb ik nog aan veel van mijn vrienden verteld. Ik ben fan.

De paarse krokodil

Helaas zie je het in de praktijk ook vaak anders. We kennen allemaal het verhaal van de paarse krokodil. Van die zwembadmedewerker met ‘streepmond’ die zich verschuilt achter de procedures en een vriendelijke moeder (zijn klant!) een formulier laat invullen om de paarse krokodil te zoeken en terug te krijgen. De paarse krokodil die naast hem staat …

Hoe groot was het verschil geweest als hij die paarse krokodil simpelweg aan de dame overhandigd had?

Kom jij ook wel eens bedrijven tegen die hun bestaansrecht ontlenen aan regeltjes, verwachtingen van hun klant hebben, maar zelf geen stap harder lijken te willen lopen?

Jammer, want het kan zo simpel zijn!

We leven in een beleveniseconomie.  Merken zijn de verhalen die ons gemeenschappelijk doel binnen een bedrijf zijn én ons verbinden met onze klanten. De merkverhalen geven betekenis aan wat we doen en hoe we het doen. Daarbij geldt dat in de huidige beleveniseconomie je klant vooral de met je product of dienst geassocieerde beleving onthoudt.

Het verhaal van je merk bepaalt de beleving. Naar mijn overtuiging moet de beleving van je merk ook kloppen met de cultuur en operations, de processen. Als je weet waarom je doet wat je doet en wat je onderscheidt, geeft dat een extra lading aan de cultuur en uitvoering: bevlogenheid en trots.

Wat er binnen je bedrijf gebeurt, wordt aan de buitenkant gevóeld door je klant!

  • Hoe is het in jouw bedrijf?
  • Hebben jullie nog helder waarom jullie doen wat jullie doen, wat jullie roots zijn?
  • Is dat duidelijk beschreven in jullie verhaal?

Mensen worden niet geraakt door feiten, maar door dromen, door verhalen. Jullie verhaal is jullie gemeenschappelijk doel. Daarmee komt trots en betrokkenheid los. Als jullie manier van doen, jullie cultuur, hierop aansluit en je medewerkers ruimte en vertrouwen krijgen, in staat gesteld worden te excelleren; dán gebeurt er wat.

Dán ontstaat de Spark, gaat het (weer) stromen en komt enthousiasme, bevlogenheid en groei.

Het draait om beleving. En een beleving is een verhaal – zorg dat het een veel verteld, positief verhaal is.

Want als de merkbeleving kabbelt, maar niet sprankelt, mis je kansen, mogelijkheden, bevlogenheid en plezier om te groeien en bloeien – in alle opzichten! En dat raakt mij.

Merk jij dat ook bij jouw bedrijf de interne en externe merkbeleving verbeterd kan worden? Ben jij er aan toe het vuur weer aan te wakkeren? Ik adviseer en coach je graag over de kracht van merkbeleving en enthousiasme en help je groeien.

Because you can’t start a fire without a Spark!

Wil je weten hoe ik je kan helpen? Ga naar Advies & Coaching.

Of lees hoe je Kansen kunt creëren met een goed (merk)verhaal. Dit zijn mijn Inspiratienotities, die ik je met veel plezier mail.

We leven in een beleveniseconomie. Met gewoon goed werk of goede producten onderscheid je je als bedrijf niet meer. Jij weet dat. Je vóelt dat er meer zit in je merk en dat de merkbeleving aandacht behoeft, bij je klanten én je medewerkers. Maar hóe? Ik adviseer hoe je de kracht van merkbeleving en enthousiasme kunt benutten en help groeien. Het sprankelt weer!